Vil du bidra til digitalisering av Tolletaten?

Oppdragsgiver: Capus

Capus er et av landets ledende og mest økonomisk solide kompetansemiljøer innen rekruttering. Selskapet består av erfarne rådgivere, en av markedets største Research-avdelinger og et dedikert Bid & Marketing-team. Vi leverer kvalitetssikrede rekrutteringer av ledere og fagspesialister. Vår kundeportefølje representerer et tverrsnitt av norsk næringsliv og offentlige virksomheter.

Antall stillinger:
1
Arbeidssted:
Oslo
Nøkkelord:
Søknadsfrist:
02.06.2020
Gå til søknadsskjema

Tolletaten er inne i en omfattende omorganisering og fornyelse, og digitalisering og IT er strategiske virkemidler i endringen. Vår samfunnskritiske rolle for landets forsyningssikkerhet, for å sikre etterlevelse av lover og regler for all import og eksport av alle typer varer, og for å bidra til næringslivets konkurranseevne blir stadig mer synlig. For å forbedre utføringen av samfunnsoppdraget må Tolletaten ta i bruk ny teknologi, arbeide på nye måter og bedre utnytte informasjon om varestrømmer over grensen og aktørene som er involvert i dette. Tolletaten har igangsatt flere store digitaliseringsprosjekter og et digitaliseringsprogram for store deler av etatens kjernevirksomhet der nye løsninger nå er under utvikling. Både egenutvikling og samarbeid med eksterne leverandører inngår i arbeidet.

Etaten er i sluttfasen av en større omorganisering, og dette berører også IT-området. I etatens nye IT-divisjon skal det etableres en ny seksjon for IT-service. Som leder for IT-serviceseksjonen vil du ha et helhetlig ansvar for å lede enheten administrativt og faglig. Du vil ha ansvaret for 18-22 medarbeidere ved flere av Tolletatens lokasjoner ulike steder i landet, og du rapporter til avdelingsdirektør for infrastrukturavdelingen. Det må påregnes noe reisevirksomhet og deltakelse i IT-divisjonens vaktordning. 

Til IT-serviceseksjonen ligger følgende arbeidsområder:

  • IT-support 1. og 2. linje, ansvar for etatens helpdesk i Mo i Rana
  • beredskapsvakt og beredskap
  • oppfølging av leverandøravtaler, samarbeidspartnere og interne avtaler for å sikre avtalt tjenestekvalitet
  • bestilling og forvaltning av brukernært IT-utstyr for alle etatens medarbeidere i hele landet (PC-er, mobile enheter, tilleggsutstyr)
  • teknisk drift av basisteknologi for telefoni og audiovisuelt utstyr i møterom
  • oppfølging av sikkerhetslogger
  • analysere hendelser for å etablere permanente løsninger / evaluering av henvendelser og initiering av forbedringsarbeid
  • lokal IT-støtte til alle etatens enheter ulike steder i Norge


Kvalifikasjonskrav:

  • fullført bachelorgrad. Annen relevant høyere utdanning og meget god og relevant realkompetanse kan erstatte kravet om fullført bachelorgrad.
  • erfaring fra flest mulig av områdene IT-drift, administrasjon og teknisk forvaltning av PC-er og annet brukernært IT-utstyr, IT infrastruktur for øvrig, IT brukerstøtte og øvrige IT-service
  • tidligere ledererfaring, i tillegg til erfaring med fjernledelse av medarbeidere vil være en klar fordel
  • erfaring med kontrakter, innkjøp og leverandørsamarbeid vil være en klar fordel


Videre er det ønskelig at du har

  • kjennskap og erfaring med ITIL-prosesser
  • kjennskap og erfaring med ITSM 


Som leder for IT-serviceseksjonen er det nødvendig at du:

  • er serviceinnstilt og flink til å skape relasjoner på tvers av organisasjonen og jobbe i team
  • er positiv, svært løsningsorientert og har evne til å inspirere dine medarbeidere
  • jobber strukturert og er kvalitets- og resultatorientert
  • har gode kommunikasjonsevner skriftlig og muntlig


Som leder i Tolletaten må du kunne løfte blikket, være en rollemodell og bidra til verdiskapende samfunnsbeskyttelse gjennom å gjennomføre, utvikle og samhandle. Du må ha høy integritet og evne til å skape et godt arbeidsmiljø i tillegg til å være mål-, resultat- og utviklingsorientert.  

Vi tilbyr:

  • et tverrfaglig arbeidsmiljø med engasjerte medarbeidere  
  • gode utviklingsmuligheter i en viktig samfunnsetat 
  • en utfordrende og faglig spennende rolle i en etat med stor satsing på digitalisering
  • gode muligheter for reisevirksomhet rundt om i landet og å bli godt kjent med mange medarbeidere i en mangfoldig virksomhet
  • stillingen lønnes som seksjonssjef/ underdirektør, kr 723 200 – 883 100 avhengig av kvalifikasjoner. For svært godt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.   
  • gode pensjons-, forsikrings- og låneordninger i Statens pensjonskasse 
  • fleksibel arbeidstidsordning og trening i arbeidstiden 
  • arbeidssted i nyoppussede lokaler sentralt i Oslo 

Vi utfører SEMAC bakgrunnssjekk på aktuelle kandidater. Du må kunne sikkerhetsklareres for hemmelig og levere uttømmende politiattest ved tilbud om ansettelse.  

Inkluderende arbeidsliv og mangfold

I tolletaten er vi opptatt av mangfold. Vi jobber for et inkluderende arbeidsliv og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av kjønn, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn. Vi bidrar i inkluderingsdugnaden og er med på å realisere regjeringens mål om at 5 % av faste nyansettelser i staten skal være personer med funksjonsnedsettelse og kandidater som av ulike årsaker ikke kan dokumentere en sammenhengende yrkeskarriere. Dersom du har behov for tilrettelegging, forsøker vi å imøtekomme dette så langt det lar seg gjøre i stillingen. Oppgir du opplysninger om funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV i din søknad, kan dette bli brukt til statistikkformål. 

Du lese mer om alle lederstillingene og mulighetene den nye organiseringen av Tolletaten gir på Toll.no.

Om arbeidsgiveren

Tolletatens samfunnsoppdrag er å sikre etterlevelse av lover og regler for grensekryssende vareførsel. Vi bidrar til at det skal være lett å gjøre rett, og ved hjelp av etterretning og ny teknologi kontrollerer vi målrettet. Vi tilbyr spennende arbeidsoppgaver i en organisasjon i endring. Etaten har i 2020 en samlet budsjettramme på 1,765 milliarder kroner og ca. 1530 ansatte.

Vennligst oppgi i din søknad at stillingen ble funnet på teknojobb.no
Gå til søknadsskjema

Andre aktuelle stillinger

For nyutdannede og studenter

Start din karriere her og skaff din første IT-jobb. I vår stillingsdatabase finner du en lang rekke IT-stillinger som passer perfekt for nyutdannede.


Om du fortsatt studerer - snart er ferdig med bacheloren eller mastergraden, er det meget lurt å se seg om etter en arbeidsplass. Flere arbeidsgivere er stadig på jakt etter studenter som kan vikariere om sommeren, og om man gir et godt inntrykk er det ikke umulig at man kan komme tilbake etter endt utdanning.


Det vil uansett telle positivt å ha sommerjobb på CV-en. Trainee-stillinger er også meget populære blant nyutdannede som ønsker erfaring.

Jobbsøknaden

Når du som arbeidssøker har siktet deg inn på drømmejobben og er klar til å skrive søknad er det et par ting du bør ha i bakhodet.


Enten du er nyutdannet eller har lang erfaring kan det være lurt å friske opp hukommelsen om hvordan du skriver den ultimate jobbsøknaden. Ta en titt på Hardware.nos guide til hvordan du går frem. Se også NAV sin guide på hvordan man skriver jobbsøknad.


Sørg for at LinkedIn-profilen din er oppdatert før du sender søkanden. Bruk gjerne også sosiale medier til å promotere deg selv.

Vær forberedt til intervjuet

Du har endelig blitt innkalt til intervju. Du skal inn for å vise dine beste sider. Kanskje forhandle lønn, få inntrykk av arbeidsmiljøet og mulige fremtidge kolleger - nå er det viktig å være godt forberedt.


Sett deg godt inn i hva bedriften driver med, hvilke arbeidsoppgaver og utfordringer du kommer til å møte.


Les deg opp på hva du bør gjøre både før, under og etter intervjuet ved å lese Hardware.nos guide til hvordan du gjennomgår jobbintervjuet.

Til toppen